TIPS: Algemene tips

Spelregels en aanbevelingen werken met de website!

  1. Gebruik zo veel mogelijk beeld ipv tekst.
  2. Let op bij het gebruik van beeld materiaal dat niet van Thor is. Pak niet zo maar een plaatje van internet, want Thor kan hiervoor een fikse rekening krijgen.
  3. Kijk regelmatig naar elkaars “blok”. Zodoende kun je van elkaar leren en/of ideeën opdoen.
  4. Er wordt gewerkt aan een wiki. Een soort handleiding waarin allerlei handige weetjes staan. Bijvoorbeeld wat is een jump link en hoe maak ik die? Door zelf ook tips toe te voegen over bijvoorbeeld de manier waarop je zelf een oplossing hebt bedacht voor het plaatsen van content kun je delen op de wiki. Landingspagina: www.thor-roosendaal.nl/tips
  1. Maak gebruik van elkaars bibliotheek met foto’s, logo’s, PDFs, kortom: media.
  2. Gebruik nooit onderstrepingen. Want een onderstreept woord/tekst op een website is een link. Dus áls je onderstreept dan moet je daar een link aan koppelen.
  3. Publiceer geen grote fotoboeken, maar hou het relevant. Sommige fanatieke fotografen leveren wel honderden foto’s van een evenement. Plaats die (of laat die plaatsen) op een andere “plek” met vermelding van de link, zodat de bezoeker van onze website zelf naar het fotoboek kan surfen. Dit scheelt ons een enorme berg opslagcapaciteit en de geïnteresseerde bezoeker kan tóch altijd de foto’s bekijken. De werkgroep denkt nog na over een passende oplossing om dit goed te regelen. Uitwerking volgt.
  4. Plaats geen meterslange trainingsschema’s, maar werk met bijvoorbeeld twee weken. Als je gewend bent om een schema voor een kwartaal te maken, dan zou je het gehele schema bij de content beheerder kunnen indienen, maar die zal dan elke week een nieuwe twee-weken-schema plaatsen. Dat zorgt ervoor dat informatie fris blijft.
  5. Vermeld nooit privé-adressen van leden. Ook niet van voorzitters van afdelingen of werkgroepen. We hebben een reeks e-mailadressen voor iedereen die hier behoefte aan heeft.
    Dat is: …………..@thor-roosendaal.nl
    We hebben al: info@thor-roosendaal.nl
    ledenadministratie@thor-roosendaal.nl
    clubblad@thor-roosendaal.nl
    juco@thor-roosendaal.nl
    secretariaat@thor-roosendaal.nl
    verenigingsmanager@thor-roosendaal.nl
    Er zijn ook Gmail adressen van Thor in omloop, maar die gaan vervangen worden.
  6. Bij gebruik van media (afbeeldingen, pdf’s etc) plaats een zogeheten ALT-tekst bij de image. In deze ALT-tekst zet je heel kort waar de foto over gaat.

Let ook op. Zorg er voor dat een plaatje géén link is. Standaard doet WordPress dat, maar dat moet uitgezet worden. Klik hier voor een korte beschrijving hoe de link uitgezet kan worden.

  1. Gebruik géén plaatjes van internet, maar altijd eigen foto’s. Op plaatjes/foto’s die van internet komen, kunnen (onbehoorlijk hoge) kosten zitten. Heb je toch een plaatje nodig, neem dan contact op met Jos de Nijs.
  2. Als je een plaatje/foto upload, zorg er dan voor dat je er een media category aan koppelt. Zo zijn de images voor iedereen terug snel te vinden. Je bent zelf vrij om een media category aan te maken.
  3. Voor nieuws/berichten: Je kunt gebruik maken van een Facebook koppeling. Hierdoor wordt je nieuws/bericht ook automatisch op de Facebook pagina van Thor gezet.
  4. Rolverdeling:
    Technische vragen kunnen naar Jos de Nijs, email: jos.de.nijs@f1help.nl

Vragen bij content beheerders over content inhoudelijk in eerste instantie bij de redacteur.

Vragen bij redacteuren over content inhoudelijk bij de voorzitter van de afdeling of werkgroep.

De hoofdredacteur houdt het overzicht en zorgt dat de informatie actueel is. Als informatie is verouderd dan zal de hoofdredacteur contact opnemen met de verantwoordelijke redacteur. De redacteur stuurt vervolgens een geactualiseerde tekst naar de content beheerder, cq zorgt dat de content beheerder de verouderde info geheel van de site afhaalt. Verder zal de hoofredacteur indien nodig een overleg met redacteuren en content beheerders uitschrijven. De content beheerders komen een paar keer per jaar samen voor uitwisseling van (technische) ervaringen.
Afdelingen/werkgroepen zijn zelf verantwoordelijk voor hún stukje van de website.

Voorlopig is de rol van Yvonne Langen het aansturen en het op gang brengen van het proces. Bij haar kun je terecht voor algemene, organisatorische (niet technische) vragen.

Alle inbreng in de vorm van tips, trucs, negatieve ervaringen, etc. die niet van technische aard zijn mailen naar de hoofdredacteur.

 

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.